Paytons One

Så heter textsnittet i rubriken. Bytte det just.

Försöker idag förändra andra små saker. Byter (för mig själv åtminstone) namn på en av sommarstugorna till Lilla Rosabo. Det växer faktiskt både lilarosa och vita rosor och syrener omkring den.

Försöker göra något åt mig själv: Några timmar fixa trötta fötter, hår och tänder. Ny tandborste och kräm! Säg att ni vill veta mer om mina skönhetstips!

Xylitol.

Jomenvisst. I tandkrämen. Smakar fräscht.

Det är sommar och vad har tandkräm med det att göra? Mulen dag. Många här har passat på att städa ser jag. Kastat mycket i brännbart soplådorna. Bra så.

Städar åt mig och grannen, försöker sluta minnas replikerna i vårt senaste trötta gräl. När han hade sett rosten uder sin bil och inte orkade laga mat. Det första problemet löste sig, tapaspotatisarna gick inte att äta. Vi fick slänga ut dem bara med det andra skräpet. Vi lugnade oss, och jag antar vi glömmer med tiden också allt vad vi hann säga under det grälet. Precis som jag glömde alla de andra grälen i detalj, med min förste pojkvän, vårt förhållande som idag är mer än 25 år tillbaka i tiden.

Minns också de roliga stunderna vi upplevde tillsammans, resan till Bolivia som vi kom hem helskinnade ifrån. Med fotoalbumet fullt av bilder idag. Jag är förundrad ännu. Under vår tid tillsammans en annan långresa jag gjorde utan honom: Till Osaka och Kyoto i Japan. Med mellanlandning i Thailand. Souvernirer som jag ännu har kvar i en av sommarstugorna och vill rädda till säkrare förvaring. Snart.

Här en bild från vad jag hade med i picknickväskan. Sydamerikanskt mönster på den lilla handväskan, en tesked från Indiska med en slags smidesknorr. Vindruvor, ett äpple. Vatten i Cerveza Sol flaskan. Yoghurt som inte kom med på bilden. Den runda stenen kanske mest skoj, en gammal kvarnsten tror jag. En liten rund ovanpå en större. Samma eftermiddag picknickade jag på ett ställe till med grilltak vid en skogsväg. Lovade att jag klarar det nästa gång utan bil. Till fots och att sedan under dnna sommar så blir mina vandringar längre och längre på de här skogsvägarna.

Är glad för de jogging eller idrottskläder jag fick av en yngre kvinna. Jag kan ha dem istället för solkräm. Jag vet inte om hon alls läser detta. Det är många ord på svenska. Men bloggen är här, även för henne som idag hellre pratar sitt hemspråk. jag är kanske inte så lättillgänglig. Men jag försöker vara tydlig. Skriva rätt. På fler språk. Om Anna kempe boken till exempel på engelska. franska på en sida och på två sidor spanska. Mina egna studier. varje dag orkar jag inte skriva. Måste hinna städa och fotografera också. Men mycket kan man göra utan lärare också. Genom att läsa bloggar. På instagram ett tips: #naturligtvisutepåsvenska



En hemsida om våra odlarmödor. 
#holmströmgarden på Instagram, något jag lärt mig i år. 


Comments